Skip to main content
Je reçois ce jour un mail ,avec le logo de Proximus, me demandant de payer 100€ de frais de retard , dans ma facture.Ce qui m'as semblé bizarre, c'est que le mail est en flamand, mon nom, et numéro de client , n' apparaît pas.

Bien entendu je n'ai pas répondu.

https://dub119.mail.live.com/?tid=cminMwj3xx5hGT6Gw75af61g2&fid=flinbox



Voici l'intituler du mail :

Proximus (proximus@onlinedesk-nl.be)



Klik hier om de e-mail online te bekijken



Proximus





Uw factuur is nog

niet betaald











Uw referentienummer: H19/8450/545



Belangrijke informatie





Geachte heer/mevrouw,







Wanneer u uw datavolume voor het internet overschrijdt, wordt dit extra aangerekend. Wij hebben u meerdere malen, wanneer u op het punt stond om dit maandelijkse limiet te bereiken, een e-mail en/of sms verstuurd. Tot op heden hebben wij geen enkele reactie van u ontvangen. Wij attenderen u daarom per mail dat het betalingstermijn inmiddels is verstreken.







Proximus heeft geprobeerd om het openstaande saldo van uw Proximus-internetdiensten te domiciliëren. Deze domiciliëring is helaas geweigerd door de bank met foutmelding:





>ISO MD05 – Machtiging (nog) niet geregistreerd bij de bank van de debiteur]



Dit kan om meerdere redenen zijn gebeurd, bijvoorbeeld als uw saldo niet toereikend is of door een mogelijke storing bij uw bank op het moment van de domiciliëring. Doordat het openstaande saldo niet van uw rekening kon worden afgeschreven, verzoeken wij u te betalen via Bancontact/Mistercash door middel van onderstaande stappen.







Doordat u het maandelijkse datavolume hebt overschreden en de eerdere factuur niet hebt betaald, staat er nog een restbedrag open van €100,02 (inclusief herinneringskosten). Het restbedrag dient binnen een termijn van 7 werkdagen (na dagtekening van deze e-mail) te zijn voldaan. Indien de factuur niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan, zal de factuur nogmaals worden verhoogd met herinneringskosten.







- Klik hier op: factuur betalen om het openstaande bedrag te voldoen via Bancontact/Mistercash

- Voer bij "E-mail" het volgende e-mailadres in: proximus-herinnering@email.com

- Volg de stappen op de site om om de betaling succesvol te voltooien

- Kies daarna de bank die u wilt gebruiken voor de betaling



Zodra u het openstaande saldo succesvol hebt voldaan, ontvangt u een automatisch e-mail/SMS-bericht van Proximus met de desbetreffende specificaties van de verhoogde factuur.







Wij hopen echter dat u voor een tijdige betaling zorgt zodat de herinneringskosten achterwege kunnen blijven.



Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.



Met vriendelijke groeten,





Het Proximus-team
Bonjour RogerDeblock,

Je t'invite à le Forwarder à l'adresse : abuse@skynet.be

BàT
Pour info, il y a un message d'avertissement sur le 0800/33800 concernant une nouvelle vague de tentatives de phishing.

Il est bien rappelé que Proximus n'envoie jamais d'e-mail en cas de problème de facturation ! 😉
Pour info, il y a un message d'avertissement sur le 0800/33800 concernant une nouvelle vague de tentatives de phishing.

Il est bien rappelé que Proximus n'envoie jamais d'e-mail en cas de problème de facturation ! ;)


tout a fait Thierry...heu pardon Ccol ;-)

Mais le fait de faire suivre le mail sur l'adresse abuse@skynet.be permet à la Proximus et la cellule fédérale contre la cyber criminalité d'essayer d'identifier l'expéditeur et de bloquer son compte ou l'envoie de mail de ce genre.

Chaque fois que je reçois un mail frauduleux, c'est ce que je fais et bien souvent je reçois un mail en retour des services de proximus me remerciant de ma collaboration, et franchement, dernièrement, je suis plutôt tranquille de ce côté là.
Ah mais rassure-toi, tu as entièrement raison ! :)

Je ne faisais juste qu'apporter un élément pour étayer le fait que le mail reçu par notre ami est bel et bien frauduleux !

Tu remarqueras d'ailleurs que pour éviter de torpiller tes bons conseils, j'ai omis de préciser que le message du 0800 conseillait de détruire l'e-mail ;):P
http://www.proximus.be/support/fr/id_sfaqr_mail_fraud_secu/particuliers/support/internet/securite-et-protection/proteger-vos-e-mails/un-e-mail-suspect-attention-aux-fraudes-par-phishing.html
Ah mais rassure-toi, tu as entièrement raison ! :)

Je ne faisais juste qu'apporter un élément pour étayer le fait que le mail reçu par notre ami est bel et bien frauduleux !

Tu remarqueras d'ailleurs que pour éviter de torpiller tes bons conseils, j'ai omis de préciser que le message du 0800 conseillait de détruire l'e-mail ;):P




Ben si le message sur le 0800 conseil de détruire le mail suspicieux, ils vont pas faire avancer le Schmilblick...
Merci pour toute vos réponse, j'ai contacté Proximus, pour signaler la tentative de Fraude

Bien à vous

Roger

Commenter